Hotjar vertelt je alles over je bezoekersgedrag
Je denkt misschien te weten hoe je bezoekers je website gebruiken, maar echt zeker weten doe je het niet. Het lijkt jou logisch, maar dat betekent niet dat het ook op die manier gebeurt. Dankzij hotjar krijg je inzicht in niet alleen de pagina’s die de gebruikers bezoeken, zoals je dat in Google Analytics ziet, maar gaat een stapje verder. Kijken hoe je bezoekers scrollen, waar ze op klikken, hoe lang ze op welk gebeid van je website ze blijven. Welke navigatie is logisch en wat doet de gebruiker tot hij overgaat tot conversie? Hier kom je allemaal achter via hotjar.
Wat is een heatmap?
Via het onderdeel heatmaps krijg je inzicht in de gebieden waar op geklikt wordt, met de muis bewogen wordt, of gescrold wordt. Door gebruik te maken van verschillende kleuren, kun je zien waar veel / weinig op geklikt wordt en waar de bezoeker naartoe scrolt op de pagina. Er zijn drie verschillende soorten heatmaps binnen hotjar. Zo kun je bijvoorbeeld door middel van de scroll heatmap zien hoeveel procent van je bezoekers naar beneden scrollen op de pagina en daar zelf conclusies aan verbinden. Bevind je call-to-action zich onderaan de pagina, dan zie je hoeveel procent van je bezoekers van deze pagina die niet eens bereiken. Gemiste kansen, waar je na het gebruik van hotjar zeker iets mee kunt.
Naast het scrollgedrag krijg je inzicht in het klikgedrag door de click heatmap. Je ziet waar gebruikers op klikken en waar juist niet op. Dit zijn misschien hele andere plekken dan je van tevoren dacht. Zo kun je belangrijke knoppen of andere links anders positioneren of kun je onderdelen die geen link zijn, juist wel voorzien van een actie. Je kunt na deze analyse actie ondernemen.
Dan nog de move heatmap, waarin je de muisbewegingen ziet. Muisbewegingen kun je voorzichtig vergelijken met hoe de bezoeker de website bekijkt.
Meekijken met de bezoeker
Door het onderdeel recordings krijg je, zoals de titel al doet vermoeden, een opname van een gebruiker. Wanneer de gebruiker de cookies heeft toegestaan, krijg je een opname van een gebruiker te zien van het muis-en scrolgedrag. Je kunt dus een complete analyse doen door ‘over de schouder’ van de bezoeker mee te kijken.
Hoeveel haken er af?
Een zogeheten funnel maakt inzichtelijk hoeveel bezoekers afhaken tijdens een proces. Dit kun je bijvoorbeeld instellen wanneer je een proces hebt die uit meerdere stappen bestaat, zoals het afrekenen van een product. Zo kun je zien hoeveel procent van de gebruikers daadwerkelijk dat product betalen die ze in hun winkelmandje hebben geplaatst.
Nu denk je misschien dat het een tijdrovende klus gaat zijn om al deze analyses over al je pagina’s te doen. Daarom is het verstandig om binnen je Analytics gegevens te kijken naar de painga’s met een hoog bouncepercentage, dus waarna de bezoeker vaak verdwijnt. Deze pagina’s kunnen waarschijnlijk verbeteringen gebruiken. Vuur hotjar er op los en ontdek wat hotjar voor ontdekkingen doet voor jouw website.
Wil je een hotjar analyse van jouw website? Neem gerust contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.
Ga terug